Hoe vaak krijg je de kans om een voorwoord te schrijven voor een boek? Nu werd die vraag niet aan mij persoonlijk gesteld, maar aan Anne-Marie Rakhorst (en zij huurde mij weer in). Omdat ik Gunter Pauli tijdens mijn werkzaamheden voor Search al enkele keren zelf ontmoet had, stond het voorwoord zo op papier.
De verkwikkende natuur als grootse inspiratiebron
Een bijzondere man, Gunter Pauli. Ik ontmoette hem in 2010 tijdens het schrijven van mijn boek over nieuwe energie. Ons gesprek gaf mij letterlijk energie. Ik hing aan zijn lippen, luisterde instemmend naar zijn visionaire verhalen.
Voor onze ontmoeting kende ik Gunter Pauli al een beetje. In die zin dat ik zijn boeken had gelezen en me zo duidelijk werd wat ons bindt. We delen onze liefde voor een natuurlijke manier van ondernemen, geïnspireerd op de ingenieuze wetten en principes van de natuur. Een eindeloze stroom van mogelijkheden creërend. De natuur en het bedrijfsleven samen laten vallen, winst genererend voor mensen, bedrijven en het milieu.
De boodschap van Gunter Pauli in Blauwe economie is helder: 10 jaar, 100 innovaties, 100 miljoen banen. Ik hou van duidelijke taal. Maar dan wil ik ook antwoorden die deze missie ondersteunen. Ook die vind ik in Pauli’s wonderschone blauwe economie.
Hij komt met fantastisch concrete antwoorden om de wereld om ons heen in haar natuurlijke schoonheid te eren en tegelijkertijd als bedrijf winstgevend te zijn. Hiervoor gunt hij lezers een kijkje in zijn bedrijfsconcepten. Hij laat zien dat de blauwe economie innovatie, kapitaal en banen oplevert. Hij bewijst. Hij overtuigt. Hij inspireert.
Neem een batterij die werkt op temperatuurverschillen tussen de huid van de gebruiker en zijn omgeving, of via de trilling van stembanden. Dat betekent dus dat mobiele telefoons heel simpel hun eigen elektriciteit op kunnen wekken. Of plaats met behulp van het piëzoprincipe kristallen onder een gebouw of huis voor gegarandeerde elektriciteit. Een ideale oplossing voor het regelen van temperatuur en ventilatie in huis ligt besloten in de lucht- en vochthuishouding van de termietenheuvel. De manier waarop termieten luchtkanalen in een heuvel graven om in de zomer koel te blijven, is en blijft geniaal. En wist u dat koffieafval een uitstekende basis is voor het kweken van champignons?
Zo staat dit boek vol met geweldige verhalen en oplossingen. De natuur en omgeving als rijke inspiratiebron. Ik ben er net als Gunter Pauli van overtuigd dat de wereld niet één Goliath, maar duizenden Davids nodig heeft om slimme innovaties te ontwikkelen en op de markt te brengen. Samen maken we het verschil dat nodig is. Samen bouwen we aan duurzame en winstgevende bedrijven.
We geloven niet in de boodschap dat we vooral minder energie moeten gebruiken om optimaal van het leven te genieten. De natuur biedt volop alternatieven voor oneindige energie. Als we hier op een natuurlijke manier gebruik van maken, dan is er in deze wereld meer dan genoeg voor iedereen. Dan hoeven we ons niet meer schuldig te voelen over het laten branden van een lamp. Simpelweg omdat we ervoor zorgen dat energie en grondstoffen onderdeel zijn van een circulaire kringloop.
Het is tijd dat we dit besef omarmen in plaats van ons te blijven focussen op onze beperkingen. Laaf je aan de natuur. Durf te leven. Kies heel bewust voor duurzaam ondernemen.
Daarom ben ik ook zo ontzettend blij met de vertaling van Pauli’s boek in het Nederlands. Kennisdeling is in mijn perspectief de sleutel tot succesvol, duurzaam ondernemerschap. Door verhalen, ervaringen, visies en voorbeelden te delen, dragen we allemaal bij aan meer winst voor mens, milieu en maatschappij.
Wereldwijd zijn al meer dan een miljoen exemplaren van The Blue Economy verkocht. Het is in 34 talen verschenen. Speciaal voor deze uitgave schreef Gunter Pauli een extra hoofdstuk: Een nieuw concurrentiemodel voor de Lage Landen. Zeker een interessante toevoeging, omdat Gunter Pauli in Antwerpen is geboren en eigenaar was van het Belgische bedrijf Ecover.
Gunter Pauli maakt ons in Blauwe economie op een fascinerende wijze deelgenoot van de grenzeloze mogelijkheden van zijn blauwe economie: 10 jaar, 100 innovaties, 100 miljoen banen.